Nimi: Mihin pianisteja tarvitaan
Kirjoittaja: pihlajanmarja
Ikäraja: S
Tyylilaji: draamaromanssi
Paritus: Paula/Seppänen
Tiivistelmä:
"Helvetin pianisti", hän ajattelee joka jousenvedolla, "mitä minä edes kuvittelin?"Kirjoittajan kommentit: Sain tähän idean kun soitin viulua. Tähän piti alunperin tulla slash-paritus, mutta ku en keksinyt mitään kivaa miehen nimeä niin Paulasta tuli Paula eikä mitään Paoloa. :-D Tätä oli tosi kiva kirjoittaa, toivottavasti tekin tykkäätte tästä! Kertokaahan mielipiteitänne.
Akordit kaikuvat aggressiivisina harjoitusluokassa. Paula piiskaa kieliä jousellaan, hikeä tippuu hänen otsaltaan ja sormet ovat aina juuri siinä paikassa missä niiden pitääkin, sävelet ja soinnut soivat täydellisen puhtaina, tänään mikään ei mene pieleen hänen soitossaan.
"Helvetin pianisti", hän ajattelee joka jousenvedolla, "mitä minä edes kuvittelin? Pianistit ovat liian täynnä itseään, aina myöhässä, ja se typerä laiska hymy…" Paula ei tahdo ajatella typerää laiskaa hymyä yhtään sen enempää vaan syventyy viulukonserton kadenssiosioon, taiturimaiseen lopukkeeseen jota hän on harjoitellut kuukausia saamatta opettajalta minkäänlaisia kehuja, aina vain parannettavaa, aina. Jos opettaja olisi nyt kuuntelemassa hänen soittoaan, hän ei saisi sanaa suustaan. Vihdoinkin Paula tajuaa miltä kappaleen pitää kuulostaa, tänään kaikki hänen soitossaan loksahtaa paikoilleen. Harmi vain, että mikään muu ei tunnukaan sujuvan tältä päivältä.
Vihaisena ei yleensä kannata soittaa, ei todellakaan. Kaikesta tulee liian hätäistä, liian sohivaa, ja yleensä se johtaa siihen, että Paula pillahtaa itkuun ja lysähtää soitin sylissään lattialle. Tänään hän sen sijaan onnistuu purkamaan kaiken turhautumisensa soittimeen juuri oikealla tavalla. Se johtuu kadenssista. Se on villi, raivoisa osio, eikä se pyytele turhia anteeksi. Juoksutukset ovat nopeita ja kaksoisäänet viiltävät kirkkaina ilmaa. Paula lopettaa kappaleen tylyyn D-säveleen ja laskee viulunsa ja jousensa koteloon. Hän ei jaksa laittaa niitä vielä kunnolla pois. Sen sijaan hän pyyhkii hien otsalta hihaansa ja vilkaisee puhelintaan. Se idiootti ei ole vieläkään soittanut. Mikä yllätys. Säestäjiinsä ei pitäisi koskaan rakastua. Ne pysyvät paikalla juuri sen aikaa kun harjoittelemiseen tarvitaan, ne suutelevat salaa lavan takana ennen konserttia, hymyilevät tietävästi harjoituksissa, vievät kahville ja kutsuvat kotiinsa onnistuneen esityksen jälkeen, saavat kerta kaikkiaan hulluksi. Ja sitten kun esitykset ovat ohitse, kun säestystä ei enää tarvita (mutta voi, niitä kosketuksia tarvitaan),
se helvetin pianisti lakkaa vastaamasta puheluihin. Paula löysää jousensa rivakasti, ottaa olkatuen pois paikaltaan ja laittaa sen lokeroonsa, asettele viulunsa hellästi koteloon (koskaan hän ei ole ollut niin vihainen, että olisi paiskonut sitä), peittää sen pehmeällä liinalla ja paukauttaa viulukotelon kannen niin kovaa kiinni, että paukahdus jää kaikumaan hänen korvissaan. "Mihin pianisteja tarvitaan? Ei mihinkään", Paula sanoo ääneen ja lähtee luokasta. Hän kävelee konservatorion käytävällä kengänkannat kopisten vihaista staccatoaan. Tuttuja saattaa kävellä ohi, muttei Paula heitä huomaa. Hänen otsaansa jomottaa ja viulukonsertto on jäänyt soimaan ärsyttävästi päähän.
"Paula, minulla on asiaa! Paula, kuulitko?"
Paula kuulee viulunopettajansa huudahdukset ja jarruttaa. Vanhahko mies saa hänet nopeasti kiinni.
"Oikein hieno esitys teillä Seppäsen kanssa perjantaina. Harvoin näkee noin hyvää yhteistyötä viulistin ja säestäjän välillä, huomaa että ymmärrätte toisianne täydellisesti."
Paula kiittää hieman jäykästi hymyillen. Opettajalta ei kovin usein saa kehuja ja hänen sanansa normaalioloissa olisivat saaneet Paulan virnuilemaan leveästi, mutta tällä hetkellä pianistin mainitseminen saa Paulassa aikaan pelkästään halun aiheuttaa puhujalle tuskaisen kuoleman.
"Harmillista, se juttu, mitä Seppäselle kävi lauantaina."
Paula on jo jatkamassa matkaansa, kun miehen sanat saavat hänet kääntymään. Hänen ilmeensä paljastaa varmaankin, ettei hänellä ole aavistustakaan, mistä opettaja puhuu.
"Oli kävelemässä jonnekin asunnoltaan ilmeisesti kiireisenä, ylitti kadun väärästä paikasta ja oli jäädä auton alle. Ilmeisesti auto ehti osua häneen, hän liukastui jäisellä tiellä ja menetti tajuntansa. Jalka murtunut ja lievä aivotärähdys, on maannut koko alkuviikon sairaalassa."
"Ai", Paula sanoo heikolla äänellä. "Minä en tiennytkään."
"No, kyllä hän siitä toipuu. Mutta erinomaista työskentelyä teillä kahdella, kerrassaan erinomaista. Nähdään huomenna viulutunnilla."
Opettaja lähtee hyväntuulisena jatkamaan matkaansa. Paula taas seisoo keskellä konservatorion aulaa muistamatta ollenkaan, minne oli menossa. Kun hän lopulta jatkaa matkaansa, hän ei käännykään koulun ovilta oikealle asuntonsa suuntaan, vaan vasemmalle kohti keskussairaalaa.
* * *
"Minä olin vihainen", Paula sanoo sängyssä makaavalle miehelle, Seppäselle. "Ihan helvetin vihainen. Syytin pianisteja kaikista maailman epäkohdista. Ja sillä aikaa sinä makasit sairaalassa, etkä viitsinyt edes ilmoittaa! Helvetin idiootti." Paula on toistanut tuota sanaparia ajatuksissaan hyvin usein viime päivinä, mutta ei koskaan näin hellästi. Seppäsen jalka on kipsissä ja hän kohottaa kulmakarvojaan Paulan paasaamiselle.
"Ihanaa nähdä sinuakin", hän sanoo. "Itse asiassa voisin syyttää sinua tästä jalasta. Tiesin, että olin jo myöhässä niiltä treffeiltä, ja tiesin, miten vihaat sitä, jos joku on myöhässä. Ei siinä ehtinyt mitään suojateitä alkaa etsimään."
"Miten edes murtunut jalka ei ole häivyttänyt tuota hymyä?" Paula kysyy. Omahyväinen typerys, hän ajattelee. Silti kun Seppänen taputtaa paikkaa vieressään, Paula istuu siihen melkein heti ja hymy leviää hänen kasvoilleen, kun Seppäsen käsi ilmestyy hänen vyötärölleen.
"Paula", hän sanoo kerrankin vakavana.
"Teemu", Paula vastaa, koska etunimi vaikuttaa sopivammalta tähän tilanteeseen.
"Olen pahoillani siitä, että myöhästyin treffeiltä."
"Minä olen pahoillani siitä, että mursit jalkasi minun takiani."
"Eiköhän me nyt olla tasoissa", Seppänen sanoo ja hymy palaa taas hänen huulilleen. Paula kumartuu suutelemaan niitä huulia ja hänen mielessään käy, että ehkä pianisteilla sentään jotain virkaa on.