On tosiaan mielenkiintoinen aihe, jota olen itse nimenomaan viime aikoina miettinyt.
Häpeättekö fanitustanne? Pidättekö pienempää ääntä siitä julkisella paikalla? Tai
häpeättekö jonkin tietyn asian fanitusta mutta olette muuten ylpeitä (tai ainakin vähemmän häpeissänne)?
Itse olen nyt tässä kesän aikana uppoutunut animeen, mangaan ja japanilaiseen musiikkiin huomattavasti aiempaa syvemmin, ja huomasin kyllä, että kynnys ihkuttaa jotain animea/mangaa julkisesti oli suurempi kuin jonkin muun, vaikkapa amerikkalaisen TV-sarjan, kanssa. Olen pitänyt yhtä ja samaa mangaa koulun alusta asti mukana repussa ajatellen, että voisin välitunnilla lukea, mutta silloinkin kun tekisi mieli eikä aika mene läksyjen tekoon, en jotenkin uskalla ottaa sitä mangaa repusta ja ruveta lukemaan, kun ympärillä on luokkalaisia, joiden kanssa en muutenkaan tunne oloani kotoisaksi. Samoin tuntuu tietyllä tavalla pelottavalta kuunnella vaikkapa jotain japaninkielistä animealoitusmusiikkia kuulokkeista kuin jotain ihan enkunkielistä, vaikkei kukaan edes kuule. Laulan myös vähemmän ääneen japaniksi kuin muilla kielillä, eikä se johdu täysin siitä, ettei osaamista ole.
Fanitus on kyllä saattanut pikkuriikkisen vaikuttaa koulunkäyntiin, kun läksyjen tekemisen sijaan meneekin katsomaan viimeisintä sarjaa, johon on koukuttunut.
Samoin tuo valvominen lukien on tuttua niin Pottereiden kuin monien muidenkin kirjojen kanssa. Joskus sitä kirjaa ei haluaisi laskea käsistään oppitunnin alettuakaan.
Luetteko koulussa oppituntien aikana romaaneja/muuta omaa? Minä ainakin opin yläasteellakin nopeasti, kenen opettajan tunneilla sitä katsotaan läpi sormien ja kenen ei, ja onpahan tullut väitettyä vastaankin opettajalle, joka käski laittaa kirjan pois.
Pöljintä tilanteessa oli, että opettaja antoi periksi ja sain sitten lukea sitä kirjaa sen sijaan, että olisin joutunut kertaamaan jo osaamaani asiaa.