Title: Pätevät ja epäpätevät opettajat
Author: Beatrix Bones
Fandom: Glee
Genre: Huumori
Rating: S
Disclaimer: Kaikki oikeudet kuuluvat Ian Brennanille, Brad Falchukille ja Ryan Murphylle.
Challenges: Ikäraja-haaste, Fandom10
A/N: Koska pidin itse edellisestä kirjoittamastani
Sue's Cornerista, S, niin siitä se idea sitten lähti tehdä enemmänkin niitä! Tämä aihe jotenkin vain oli niin hyvä valinta, ja toivon teidänkin pitävän tästä. Omistettu
Zacharias-muruselle, jonka piti betata tämä, mutta tulin liian kärsimättömäksi.
SUE'S CORNER
"Pätevät ja epäpätevät opettajat"
Opettajia on olemassa monenlaisia: hyviä ja sitten niitä, joita on auttamattomasti aivan liikaa – epäpäteviä. Mutta millainen on epäpätevä opettaja? Kovinkaan monet eivät osaa erottaa epäpätevää opettajaa pätevästä ja järkevästä, joka osaa asiansa ja kertoo asiat suoraan turhia kaunistelematta vain saadakseen oppilaansa tuntemaan itsensä sellaisiksi, joita he eivät todellakaan ole.
Vastatakseni aiemmin esittämääni kysymykseen sanon, että epäpätevä opettaja on täysin pätevän opettajan vastakohta. Mutta millainen on sitten pätevä opettaja? Pätevä opettaja pitää itsensä hyvässä kunnossa ja oppilaansa jatkuvassa pelossa ja antaa puhelinhaastatteluja iPhonen kautta. Hän myös välittää oppilaistaan ja antaa sen vuoksi heidän olla rauhassa eikä auta heitä teeskentelemään olevansa sellaisia, joita he eivät ole. Pätevä opettaja on myös mahdollisesti cheerleadingjoukkueen valmentaja ja on voittanut monta mestaruutta, ja tekee kaikkensa cheerleadereidensa eteen, laittaen heidät myös kilpailemaan keskenään. Hän on oikeudentajuinen ja erityisen rehellinen ja tekee jatkuvaa yhteistyötä rehtorin kanssa, joutuen ehkä välillä hyväntahtoisesti suostuttelemaan tätä muutamiin ehdotuksiin, joista on vain hyötyä koululle ja muille oppilaille ja opettajille. Pätevä opettaja myös hankkii koulun urheilujoukkueille erinäisiä hyödyllisiä esineitä, kuten savukoneita.
Kuvaillakseni epäpätevää opettajaa yleisesti sanon, että epäpätevä opettaja puolestaan hankkiutuu läheiseksi oppilaidensa kanssa ja saa heidät uskomaan, että he ovat parempia kuin oikeasti ovat. Hän yrittää muuttaa oppilaiden keskinäistä järjestystä yrittäen tehdä erilaisista ryhmistä toisia suositumpia ja romahduttaa cheerleadereiden ja urheilijoiden asemia. Epäpätevä opettaja myös mustamaalaa tahallaan toista erittäin pätevää opettajaa väittäen tämän välittävän eteenpäin esimerkiksi kuoron esiintymislistoja. Kuinka naurettavaa! Hän myös mahdollisesti johtaa koulun kuoroa ja yrittää saada itselleen toisten ryhmien määrärahat, jonka tuloksena esimerkiksi monta mestaruutta voittanut cheerleadingjoukkue joutuu pesettämään pyykkinsä kotimaisissa kuivapesuloissa eikä eurooppalaisissa vain, jotta aloitteleva kuoro saisi uudet esiintymispuvut!
Antaakseni joitakin esimerkkejä epäpätevistä opettajista, niin erittäin epäpätevä opettaja on esimerkiksi naishenkilö, joka on erittäin haitallisesta ja huomiota vievästä mielisairaudestaan huolimatta hakeutunut oppilaanohjaajan rooliin eikä tiedä oikeasta maailmasta tuon taivaallista. Hänellä on erilaisia lehtisiä jakaa vaikka koko Euroopalle, mutta totta puhuen ei niistä mitään hyötyä ole. Hän saattaa käyttää puolet koulupäivästä yhden ovenkahvan kuuraamiseen, koska joku muukin on koskenut siihen. Oppilaat saavat vääriä malleja, joita seurata. Kenen on vika, jos ammatillisesti lupaava nuori nainen – jota ehdotetaan jopa seuraavaksi senaattoriksi – jää kotiin aviomiehensä mennessä rautakauppaan töihin kyseisen oppilaanohjaajan suositellessa kyseistä valintaa?
Epäpätevistä opettajista epäpätevin on kuitenkin sellainen mieshenkilö, joka herättää henkiin lapsuuden unelmansa ja täyttää omat unelmansa oppilaiden välityksellä pakottaen heidät omaan ryhmäänsä. Hän pitää laulamisesta ja tanssimisesta, vaikka tosiasiassa ne ”taidot” eivät auta ollenkaan akateemisessa maailmassa. Hän käy joka viikko laitattamassa lyhyisiin hiuksiinsa permanentin joko hiussalongissa tai kotona, mutta tulos ei ole ollenkaan hyvä saati sitten asiallinen. Hiusten limaisen ulkonäön häiritsevyys saa katsojansa unohtamaan edellisen lauseensa ja kadottamaan koko keskustelun punaisen langan. Tämä kyseinen henkilö myös johtaa edeltämainittua koulun kuoroa, mutta katsoo läpi sormiensa heidän vastenmielisiä ja röyhkeitä esityksiään. Eikä hän myöskään kuuntele toisen pätevän opettajan ehdotuksia oppilaiden erottamisesta tai sijaiskoteihin laittamisesta. Oikeastaan hän ei kuuntele ketään itseään huomattavasti pätevämpää opettajaa tai muuta henkilöä (joita on paljon) ja antaa siten itsestään erittäin huonon kuvan. Herää kysymys, kuka on vastuussa tämän henkilön vapaudesta, kun tämä kuuluisi eläintarhaan tai pikemminkin käytöskouluun? Kuka maksaa oppilaiden psykiatrin, kun he erittäin todennäköisesti häntä tämän opettajan takia tarvitsevat?
Lopuksi lisättäköön vielä, etteivät esimerkit epäpätevistä opettajista kuvaile ketään erityisiä, varsinkaan allekirjoittaneen tuntemia ja inhoamia opettajahenkilöitä.
Ja näin Sue näkee asian!